Vad är slemsäcks inflammation i höften?

Slemsäckar finns på olika platser i kroppen. De är vätskefyllda blåsor som skyddar kroppen på utsatta ställe.

Utsidan av höften i höjd med höftleden kan drabbas av belastningsbesvär.

Här finns ett flertal slemsäckar (bursor) som fungerar som ett skydd längs med och mellan senor som passerar förbi.

Det yttre benutskottet på lårbenet, trochanter major, är det höftben som känns på utsidan av höften.

Slemsäcksinflammation

En slemsäcksinflammation i höften… ”trokanterbursit” (på läkarspråk) är en inflammation i mjukvävnaden (bursa och senor) vid eller ovanför trochanter major på yttersidan av låret.

Strax ovanför/bakom trochanter major fäster sätesmusklerna, eller gluteusmuskulaturen.

Här kan det också uppstå inflammation i en eller flera slemsäckar (gluteal bursit).

Senor fäster till trochanter major i samma område.

Vid överbelastning, till exempel hos långdistanslöpare, kan det uppstå smärta i senan, så kallad trokantertendinopati.

Det är ofta svårt att skilja mellan smärta i senan och slemsäcksinflammation … och det kan också vara svårt att skilja mellan trokanterbursit och gluteal bursit – därför omnämns de här som en ”enhet”.

Den här typen av mjukvävnadsinflammation på utsidan av höftleden är ganska vanlig.

Symtom

Den som drabbas av inflammation eller irritation i bursa eller senor får smärtor och ibland svårt att gå. Det gör ont på utsidan av låret och höften och ofta är det särskilt ömt över trochanter major.

Ibland kan smärtorna stråla ned i benens yttersida. Smärtan förvärras ofta av gång eller rörelser som särskilt belastar sätesmuskulaturen, till exempel när man går uppför en trappa eller backe eller när man reser sig eller sätter sig. Det är även vanligt med ihållande värk.

I vissa fall kan smärtorna vara så plågsamma att det är svårt att gå utan att halta.

Orsak

Slemsäcksinflammationer uppstår vanligtvis till följd av långvarig belastning av höften. Tillståndet kan utlösas av att man har gått och stått länge, av fall på höften eller ett förändrat gångmönster.

Men inflammationen kan också vara ett resultat av sjukdom och felställningar i rygg eller bäcken eller i benen.

Ofta finns det en utlösande orsak i form av överbelastning eller ett fall mot höften.

Det inflammerade området är mycket ömt. Behandlingen är ungefär densamma oavsett om det handlar om sensmärta eller någon typ av slemsäcksinflammation.