En kiropraktor ställer först en diagnos och denna utförs specifikt, korrekt, snabbt och kontrollerat med händerna.

Där efter genomförs en specifikt MANIPULATION (Justering) eller MOBILISERING för att återställa ledens normala rörelseförmåga.

Vid flera tillfälle används

• Tigger Punkts (T.P.) behandling.
  • Muskel och Bindvävs-massage.
  • Töjning och Stretching
  • Elektroterapi / Ultraljud
  • Hot Stone massage
  • Ergonomisk rådgivning
  • Hemövningar

MANIPULATION
Manipulation är en smärtfri behandlingsteknik där man normaliserar rörligheten och funktionen i lederna plus att det hjälper att sänka muskelspänning i musklerna via nervpåverkan. När en kiropraktor justerar/manipulerar en led kan en tryckutjämning ske i ledväskan och ett knäppande ljud uppstå!

MOBILISERING
Mobilisering är en mjukare form av manipulation där man specifik töjer i leden för att återställa rörlighet och funktion. På det sättet förbättras både nervsystemets funktion och muskulaturens spänningstillstånd medan smärta lindras och avtas!

T.P.
Triggerpunktsbehandling (T.P.) är en metod där man trycker på vissa punkter i musklerna för att minska vissa typer av smärtutstrålning och för att sänka muskelspänning.

MUSKEL / BINDVÄVS MASSAGE
Muskel och Bindvävs Massage används för att mjuka upp vävnader samt minska muskelspänningar och för att öka blodcirkulation i musklerna.

TÖJNING / STRETCHING
Töjning samt stretching används för att normalisera rörligheten och funktionen i musklerna och för att sänka muskelspänningar.

ELEKTROTERAPI
I Elektroterapi används olika strömbehandlingar för att sänka muskelspänningar ,samt ”aktiva” T.P , minska inflammation i musklerna , sänka spänningen i leden m.m.

ULTRALJUD
Ultraljud är en högfrekvent ljudvåg och används oftast för att öka värmen i vävnaden eller öka permeabiliteten (genomtränglighet) i vävnaden för att minska ödemet samt inflammationen.

HOT STONE
Varma stenar (lava stenar) används för minska myoser( ”muskelknutter”)och spänningar i musklerna.

ERGONOMISK RÅDGIVNING
Ergonomisk rådgivning ges för att underhålla en balanserad beteende för din kropp både på jobbet och fritiden.

TRÄNING & HEMÖVNINGAR
Träning & hemövningar ges ofta till patienten både för att förebygga och rehabilitera.